من قصص السفر لتايلند

قصة رقم (6)

من قصص السفر  Bahader Abduallah

نفسي أكتب قصة لرجل عظيم قابلتة
شهر أكتوبر 2015 , قررت انا و مراتي نسافر تايلاند من حدودها مع بورما الي ماليزيا , و قررنا نتصور في مكان يبعد 2 كم من بورما , نزلنا المطار في بانكوك كنت حاجز في فندق صغير و الطيارة الي مدينة شانج راى كانت 7 صباحا ,وصلنا الفندق بشانج راى, اليوم التاني أخذنا ميكروباص 5 ساعات بيطلع جبل تقريبا 200 كم بسبب الطريق كلة ملتوى وصلنا بليل فمدينة صغيرة اسمها ماي هون صن و الفندق المستهدف بيبعد عن المدينة بساعتيين بمنطقة بان راك طاي , في موقف الأتوبيسي أخذت تاكس 25 كم للفندق و القصة ابتدت من هنا .
الخطة ان احنا نأجر مصور و لأسف عشان مش بنعرف نتكلم بلغتهم فكنت بنتواصل مع الأجانب الى عايشين هناك و طلباتهم فعلا كتير جدا اكتر من 2000$ في الساعة زأد فلوس النقل و اى حاجة تانية فقررت ان من المدينة هندور على حد.
الولد بتاع الفندق استقبلني الساعة 9بليل و بادفع و بياخد بيناتي فهمتة انا جاى هنا لية.
قالى : المدينة بعيدة و صعب تدور دلوقتى بكرة أنزل معاكم أساعدك تعمل الى انت عايزة.
انا: طيب فى حالة ان ملاقناش حد, ممكن أأجر كاميرا و حد يصورنا .
هو :فى عندنا ناس يشرفها انها تخدمك او نستأذن من النزلاء يصوروك.
انا : طيب في حالة ان مفيش كاميرا تتأجر .
هو : نروح مدينة تانية يوم تانى او نكلم حد .
انا: طيب ممكن نأخد كاميرا من حد في الفندق كام ساعة .
لاسف صعب جدا اطلب منهم بس انا معايا كاميرا ممكن اديهالك طلبت منة اشوفها لقيتها كاميرا فوجى بروفيشنال , والله اتخضيت قلت بيشتغلنى قالى بس دية قديمة و مش هتجيب الى انت عايزة , طلبت من اشوف اي صورة هو مصورها , رجع مكسوف بكتالوج و ورانى صورة الفندق الى بسببها جيت من مصر عشان اتصور هنا بجد كنت فرحان جدا بس تمالكت نفس عشان اشوف اخر القصة .
انا : موافق انك تصورني بكرة لو انت فاض.
هو : انا سعيد, ياريت تنام عشان لو حظنا حلو الشبورة بتكون ناحية البحيرة و السحاب قريب من الجبل و التصوير هيكون الساعة 10 الصبح او 1 الظهر .
بصراحة انا مصدقتش و قلت بكرة هنزل ادور لو بيشتغلني , الساعة 8:30 صباحا الباب هيوقع من التخبيط , فتحت قالى انت محظوظ   أنا جاهزانا و مراتى جهزنا و الولد اقسم بالله, كان بيجرى بالموتوسيكل عشان يصورنا من جبل تاني متخيليين .
خلصنا و غيرنا و كلمتة قلتلة عايز تاكس عشان الف في البلد و ازور معالمها قالى حاضر و قالى قبل متروح تفطر عدى فى المكتب شوف الصور , انا اخذت معايا الفلاش ميمورى و رحت , قبل اى حاجة فرجني علي الصور كلها و نقلها على الفلاشة و مستني يقولى عايز كام , الصراحة الموضوع كان محرج جدا نفس اديلة زى ما الاجانب بياخدوا بس كمصرى :) انتو فاهميين طلعت بما يعادل 700$ عشان ابدء الفصال , مسك الفلوس وبصلي و قالى دى فلوس اية , قلت حقق انت أشتغلت عشاني:] ضحك و قالى انا صاحب الفندق , طيب عايز كام, انا عايزك تكون مبسوط و سعيد انك اخترتنا فيوم زى دة , هقتلك من لطفك , قلتلة انا مش ماش غير لما تاخد من فلوس , سحب بخجل مبلغ لايتعدى ال700 جنية مصرى و قالى ممكن بدل متأجر تأكس اكون السواق بتعكوا النهاردة.